۱۳۸۸ مرداد ۲۱, چهارشنبه

مصباح یزدی:اطاعت از احمدی نژاد اطاعت از خداست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

تازه‌ترین اظهارات آیت‌ا... محمدتقی مصباح یزدی موجب بروز ابهامات گسترده فقهی، فلسفی، تاریخی عقایدی و.. برای شمار زیادی از علما، فقها، مسئولین و حتی مردم عادی شده است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، این استاد حوزه قم امروز در تازه‌ترین اظهارنظر خود، با این استدلال که رئیس جمهور حکم ولی‌فقیه را دریافت کرده، اظهار کرده به دلیل آن که حکم ولی فقیه به رئیس‌جمهور داده شده، بخشی از نورانیت ولی فقیه، به او هم سرایت کرده و اطاعت از رئیس جمهور، اطاعت از خداست.

یک کارشناس مذهبی در این‌باره گفت: اگر قرار باشد طبق این شیوه استدلال آیت‌ا... مصباح به اطاعت از خداوند متعال بپردازیم، باید دست‌کم از بیش از یک‌صد تن که مستقیماً از شخص ولی‌فقیه حکم دارند، اطاعت کرده و البته مشکل زمانی پیش می‌آید که دو تن از این بزرگواران در موضوعی دارای اختلاف‌نظر باشند.

طبق قانون اساسی، قوانین کشور و برخی رویه‌های دیگر، مقامات زیادی از جمله سی نماینده ولی‌فقیه در استان‌ها، ده‌ها امام جمعه، حدود 20 فرمانده عالی نظامی و انتظامی، 6 فقیه شورای نگهبان، رؤسای دستگاه قضایی و صداوسیما، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان ولی‌فقیه در بسیاری ارگان‌ها از بسیج و سپاه تا بنیاد شهید و... و ده‌ها مقام دیگر حکم خود را مستقیماً از مقام معظم رهبری دریافت می‌کنند و پرسش اینجاست که اگر بین دوتن از این افراد اختلاف نظر به وجود آمد تکلیف چیست؟

این کارشناس ادامه داد: به عنوان نمونه آیت‌ا.. جنتی با حکم ولی فقیه، فقیه شورای نگهبان و امام جمعه تهران هستند و آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی هم با حکم ولی فقیه امام جمعه تهران و عضو و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و در حوادث اخیر، میزان اختلاف نظر میان این دو نفر به جایی رسید که احمد جنتی در نمازجمعه خود، هاشمی رفسنجانی را تلویحا صحنه‌گردان اصلی کلیه حوادث پس از انتخابات خواند و اکنون باید از جناب آیت‌ا... مصباح پرسید که در این‌گونه موارد چه باید کرد؟ یا ختلاف نظر آقای احمدی‌نژاد و آقای هاشمی به حدی رسید که ولی‌فقیه در خطبه‌های نمازجمعه خود به این اختلاف‌نظر اشاره کردند.

وی افزود: البته از نگاه بسیاری از فقهای انقلابی، مشروعیت کل حکومت، ناشی از بودن ولی فقیه عالم و عادل در رأس جامعه است و با این وصف، حتی نمایندگان مجلس یا وزرا و حتی کلیه مسئولان و کارگزاران جزء در جمهوری اسلامی، به ولی‌فقیه منسوب هستند، اما آیا اطاعت از همه این‌ها واجب است؟!

این کارشناس با اشاره به یک ابهام دیگر پرسید: اگر رئیس جمهور به مخالفت با حکم ولی‌فقیه پرداخت، تکلیف چیست؟ و اطاعت از خدا کدام است؟ این در حالی است که دکتر احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر در مواردی، اقداماتی برخلاف نظر ولی فقیه انجام داد.

وی در پایان گفت: البته در دو مقطع یعنی سال 76 و 80، حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی نیز از رهبری حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری گرفت، آیا آن موقع هم نظر آقای مصباح این بود که اطاعت از اقای خاتمی همانند اطاعت از خداست؟ و در این صورت چرا خود آقای مصباح چندین مورد علیه ایشان به سخنرانی پرداختند؟

هیچ نظری موجود نیست: