۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

فیلم خروج 18.500.000.000 دلار از کشور!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

لالعملکرد غیرحرفه‌ای و عصبی رسانه ملی طی ماه‌های اخیر، ‌موجب شده است بازار رواج شایعات در کشور، آن‌چنان داغ شود که افکار عمومی به هر خبری اساسی توجه کند و تکذیبیه‌های رسمی و اخبار صداوسیما نیز نتواند آن را خنثی کند.

به گزارش خبرنگار "آینده"، انتشار شایعه خروج 5/18 میلیارد دلار ارز و طلا از ایران به ترکیه در تعدادی رسانه‌ها و سایت‌های اینترنتی، موجب بروز نگرانی در افکار عمومی نسبت به ذخایر ارزی کشور گردیده است و تکذیبات مکرر مقامات و مسئولان نیز نتوانسته است اثر این شایعه را خنثی کند.


روابط عمومي وزارت اطلاعات هم روز گذشته‌ در اطلاعيه اي اعلام کرد: «متعاقب انتشار اخباري مبني بر خروج 18.5 ميليارد دلار وجه نقد و طلا از كشور به تركيه تمامي مسببين انتشار اين اخبار كذب و غيرواقعي شناسايي و توضيحات لازم از آنان اخذ شد و بزودي به مرجع قضايي معرفي خواهند شد. بر اساس تحقيقات انجام شده توسط اين وزارتخانه خبر مربوط به 18.5 ميليارد دلار وجه نقد و طلا از كشور به تركيه بي‌اساس و كذب محض است.»

در حالی که بنابر شایعه مذکور، 7 میلیارد دلار پول و 11 میلیارد دلار طلا درون یکی از کانتینرها جاسازی شده بود، یک محاسبه‌ ساده نشان می‌دهد چنین چیزی غیرممکن است. قیمت یک شمش یک کیلویی در بازار طلای تهران بیش از 30 میلیون تومان است و در نتیجه تنها یک میلیارد دلار شمش طلا، وزنی بیش از 33 تن پیدا می‌کند که حدوداً معادل دو کانتینر است، و با این حساب، جابجایی 11 میلیارد دلار طلا تقریبا 20 کانتینر احتیاج دارد.



از سوی دیگر پول نقد نیز حتی اگر به اسکناس‌های صد دلاری تبدیل شود، جای بیشتری را اشغال می‌کند. چرا که یک بسته اسکناس صد دلاری یعنی 10 هزار دلار، وزنی معادل 100 گرم دار، در حالی که این شایعه از جاشدن همه این پول در یک کانتینر حکایت داشت.

بررسی‌های خبرنگار "آینده" همچنین نشان می‌دهد قیمت شمش طلا در ترکیه ارزان‌تر از ایران است؛ بنابراین برای هیچ تاجری معقول نیست که شمش طلا با این حجم را از ایران به ترکیه حمل ‌کند.

این در حالی است که کلیه مسئولان ترکیه اخبار مربوط به این محموله را تکذیب کرده و رجب طیب اردوغان نیز صحبتی از ایران نکرده و تنها در سخنانی کلی، از سرمایه‌گذاری 18 میلیارد دلاری در ترکیه خبر داده است.



پیگیری‌های خبرنگار "آینده" حاکی از آن است که تمام جنجال‌های مذکور بر اساس ادعای فردی صورت گرفته که سال گذشته پیشنهاد انتقال چنین مبلغی به ترکیه را مطرح کرده و تصاویر پخش شده حداکثر می‌تواند سرمایه‌ای به ارزش 500 میلیون دلار- که البته مبلغ هنگفتی است – را نشان دهد و تبلیغات اغراق آمیز انجام شده به سود دولت ترکیه تمام شده است.
فیلم زیر که از کانال D ترکیه ضبط شده و در اکثر شبکه‌های ترکیه پخش شده، نشان می‌دهد نیروهای امنیتی ترکیه تنها یک تریلی حامل شمش طلا و پول را ضبط کرده‌آند و وکیل حاضر هم با نشان دادن کپی پاسپورت اسماعیل صفاریان، اظهار می‌کند محموله تریلی مذکور متعلق به اوست.
در این فیلم همچنین اظهارات یک سال قبل اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه پخش می‌شود که به آنان نوید می‌دهد به رغم بحران اقتصادی قرار است 5/18 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری شود.


فیلم را اینجا ببینید

هیچ نظری موجود نیست: