۱۳۸۸ مرداد ۶, سه‌شنبه

چهلم شهدای جنبش سبز ایران، پنجشنبه ساعت 6 بعدازظهر مصلی تهران****

در پی درخواست سه روز قبل موسوی و کروبی برای برگزاری مراسم چهلم شهدای جنبش سبز و با توجه به عدم مخالفت رسمی و مکتوب وزارت کشور با این درخواست تا 48 ساعت قبل از زمان انجام مراسم، «موج سبز آزادی» مطلع شده که برگزاری این برنامه قطعی شده و بدین ترتیب سبزپوشان برای زنده نگه داشتن نام و یاد شهدای حوادث اخیر از ساعت 18 روز پنجشنبه 8 مرداد در محل مصلای تهران حضور خواهند یافت.


به گزارش «موج سبز آزادی» اگرچه کسب مجوز برای برگزاری مراسم ختم و یادبود تاکنون سابقه نداشته و هیچ الزام قانونی نیز ندارد، با این حال میرحسین موسوی و مهدی کروبی روز یکشنبه قصد خود برای برگزاری این مراسم را به وزارت کشور اطلاع دادند تا هیچ بهانه‌ای برای عدم حفظ امنیت شرکت‌کنندگان در آن، باقی نماند.


بر اساس این گزارش، تا این لحظه که کمتر از 48 ساعت به زمان تعیین شده برای این مراسم فرصت باقی است، هنوز وزارت کشور هیچ پاسخ کتبی به نامه موسوی و کروبی نداده است و به نظر می‌رسد مقامات دولتی قصد دارند به جای ایفای وظیفه‌ی قانونی خود در صدور مجوز برای تجمعات و راهپیمایی‌ها، با اقدامات ایذایی از برگزاری مراسم چهلم شهدا جلوگیری کنند؛ اقداماتی از از قبیل تلاش برای انصراف این دو چهره‌ی سیاسی از برگزاری مراسم مذکور یا تهدید نزدیکان آنها به تبعات امنیتی حضور مردم در مصلا و اطراف آن.


با این حال آنطور که شنیده شده، موسوی و کروبی برای برگزاری این مراسم مصمم هستند و بعید نیست که به زودی این تصمیم خود را به طور رسمی نیز اعلام کنند.


در این شرایط، مسئولان دولتی نیز به خاطر برخی ملاحظات فعلا قصد ندارند به طور رسمی با برگزاری مراسم چهلم شهدا مخالفت کند، چرا که می‌دانند در این صورت مسئولیت جلوگیری از برگزاری مراسم برای کشته شدگان به گردن دولت می‌افتد. از این رو یک مدیرکل این وزارتخانه، یعنی مقام رده چندم آن را مامور کرده‌اند تا مصاحبه کند و بگوید در روزهای اخیر برای هیچ گروه سیاسی مجوز تجمع صادر نشده است. هرچند این مقام دولتی هم نتوانسته پنهان کند که طبق عرف جامعه، مراسم ترحیم نیاز به مجوز ندارد و بدین ترتیب در عمل به حق مردم برای برگزاری مراسم چهلم شهدا در مصلا اعتراف کرده است.


گفتنی است برخی فعالان سیاسی در سایت‌های اینترنتی توصیه کرده‌اند که علاقه‌مندان با نمادهای سبز و سیاه در این مراسم شرکت کنند و پوسترها و عکس‌های شهدا را نیز به همراه داشته باشند.


«موج سبز آزادی» همچنین مطلع شده که در صورت باز نشدن درهای مصلای تهران در عصر فردا، شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم شهدا قرار است در خیابان شهید بهشتی (عباس‌آباد) بر روی زمین بنشینند و با حضور خود، همراه با سکوت و قرائت قرآن و روشن کردن شمع، یاد شهدای جنبش سبز را گرامی بدارند.

اعضای وبلاگ خرداد سبز نیز پوستری برای این مراسم طراحی کرده‌اند که می‌بینید:

هیچ نظری موجود نیست: